Jumaat, 5 Disember 2008

KPSP

KURSUS PEMBANGUNAN SAHSIAH PELAJAR
Agak sudah lama aku tak mengikuti program-program camping yang seumpama dengannya. dengan mendapat peluang mengikuti KPSP, terasa cam kembali ke usia remaja..huhuhu kali terakhir buat aktiviti pun 2 hari sebelum berangkat datang ke UPM ni. tu pun sekadar mendaki Gunung Jerai je kat Kedah tu. bila dapat menyertai KPSP teringat kembali kenangan dulu-dulu. terasa cam nak balik Kedah je.hehehe
Apa-apa pun tahniah kepada pelajar K5 yang telah mengikuti KPSP 2008/2009.
KERJASAMA BERSEMANGAT BERDISIPLIN BERKEPIMPINAN




























Nampak Happy je.. tul ke apa yang korang fikir tu.. Ke ikut je apa org cakap walaupun korang ada cadangan lain???
BEKERJASAMA = jangan ikut je, kena fikir dulu betul ke tindakan tersebut. kalau main ikut je hancur la.. ibarat ayam bekerjasama ngan itik untuk eramkan telur, telur xmenetas penat je dapat..saya karam sing walia melaporkan dari Cameron higland..hehehe gurau je.





























BERSEMANGAT = Melakukan sesuatu aktiviti hendaklah memberi perangsang ketada ahli kumpulan bukan pentingkan diri sendiri, bersorak untuk naikkan semangat itulah gunanya sorakan kumpulan bukan ber imo je..






























BERDISIPLIN = kalau berdisiplin kena la patuh pada apa yang diterangkan, di suruh, dan dilarang. tepat pada waktu, kawal emosi agar disiplin tu tak tercalar. kalau asyik melawan tapi tak fikir kenapa, teruklah.. tau melawan je habuk pun tak de tindakan wat pe..itu emosi bukannya resional. cakap je pandai tapi tindakkan cam hampeh kecian la kat orang lain yang terpalit dan yang main ikut je tu..tak berani lansung mengeluarkan pendapat membuatkan orang cam ni merosakkan kumpulan..huhuhu disiplinkan lah diri agar orang lain juga mendapat kebaikan.




























BERKEPIMPINAN = Menjadi seorang peminpin bukan sekadar pandai cakap je..kena nampak gak hasilnya..kalau main cakap semua org leh jadi pemimpin. tapi untuk menjadi pemimpin sebenar kena ada pemikiran yang rasional bukannya emosi, menaikankan semangat org lain bukan menaikkan semangat kemarahan, menanamkan sikap sabar kepada ahli kumpulan bukan makin menyemarakkan kekalutan, menerima pandapat orang lain bukan mengambil pendapat sendiri je, memikir rasional pendapat org lain bukan memburukkan atau mencari keburukan dalam pendapat org lain tanpa melihat kebaikkannya (semua pendapat ada resiko tpi sebesar mana resiko tu yang akan ditanggung, lagi kecil resiko lagi baik pendapat tu dari menerima pendapat yang tak tau apa yang akan jadi). seorag peminpin bukan pandai tinggikan suara untuk org lain ikut perintah tapi tinggikan suara untuk menaikan semangat dan keyakinan org terhadap harapan yang ingin di capai..














































Apa macam fesilitator ngan urusetia??
















Apa-apa pun Korang dah buat yang terbaik..Tahniah!!

So, untuk KPSP akan datang kalau rasa seronok and berani join la lagi.. Kata hebat..huhuhu
Apa-apa pun korang jangan terasa ek..apa yang tafsir tu bedasarkan celoteh saya je..semua tu xbetol pun, sekadar nak mengisi blog ni je..tp kalau rasa ada betul so cermin2kan lah diri anda.. saya nak provok je agar terima sahutan saya untuk join KPSP buat kali ke-2.
JUMPA LAGI DI KPSP 2009/2010

4 ulasan:

Fær.han/Unown F/Gyan berkata...

Salam~ PErgh ey kat mana ey diorang g taun nih? Cam lg cantik jer dr tempat sy g thn lpas~

n a b i l a a t h i r a berkata...

ahah..manes pengalaman ini =))

i M a Z a i M i berkata...

urrmmm...hehehe...ape yg abg is celoteh kan tu ade gak betul nyer...terpulang pd dri masing2 nak menilai...tp, apa2 pun...indah rasa perasaan ketika itu...=)

rainbow berkata...

wah indra ko pon pg juga... hihihihi...ok la tu...